Näst i ordningen har vi Thanksgiving. Det var något jag hade väntat på väldigt länge, just för att det är så "amerikanskt". Men där blev jag allt lite besviken.. Det vi gjorde var att först åkte vi hem till barnens morbror där vi firade med hans familj och även barnens mormor. Vi åt mat och pratade i några timmar. Sedan åkte vi vidare till Indiana där barnens farmor och farfar bor, och där åt vi ännu mer! Sedan vid niotiden på kvällen så åkte vi hem igen. Jag tyckte inte det var något speciellt alls, precis som en vanlig släktträff. Det ända speciella med det är att man alltid äter samma mat. Kalkon, potatismos, ärtor, pumpapaj, tranbär, mm. Det är det ända.
En annan sak är också att dagen efter, fredag, är det craaaaazy rea i affärerna. Black Friday kallar dom det. Vanligtvis brukar det börja vid midnatt mellan tors-fre, men många affärer har börjat att öppna redan klockan åtta på torsdagskvällen. Så när jag hade kommit hem åkte jag och två andra au pairer till köpcentret för att kolla in kaoset i affärerna. Det var nästan roligare!
Så helt ärligt så har jag faktiskt inte ens några bilder från Thanksgiving..
 
 
Samma helg så var jag, Manuel och Larissa nere i Chicago och tittade på Zoolights. Hela Linkoln Park Zoo hade dom fyllt med lampor och julpyntat, det var jättefint!
Zoolight på ena sidan och Chicago skyline på andra! <3
Efter Zoolights åkte vi upp i Chicagos näst högsta skyskrapa och kollade på utsikten när det var mörkt. Den här bilden är tagen från tjejernas toalett där det är fönster från golv till tak. Det är en restaurang och bar på 94:e våningen där man kan sitta och äta till denna utsikten! Men självklart är priset satt efter detta, men ändå värt det!
 
En annan kväll, då vi också var nere i Chicago. Denna gången med Wojtek, Mona, Manuel och Larissa. Här är vi på en tysk julmarknad, Christkindlmarket, mitt inne i centrala Chicago.
Vi drack importerad Glühwein, som är ungefär som glögg.
Vi såg också den FULASTE julgran jag någonsin sett.
Efter det visade Wojtek oss en grym restaurang där vi åt sushi. Jag har aldrig varit ett fan av sushi innan, men det här var SÅ gott!!! Det är perfekt att känna folk som kommer från Chicago för det finns inte en chans att vi skulle kunna hitta denna utan honom.
 
En kväll så var Laura och Bill på en julfest så jag jobbade. Då bakade jag pepparkakor med barnen!
Det var inte helt lätt, men de tyckte i alla fall att det var väldigt kul!
Självklart måste men ju dekorera dem med glasyr och strössel!
Köket var KAOS när vi var klara...
Men resultatet blev bra, och barnen gillade dom!
 
På Luciadagen var jag, Emma och Larissa på IKEA och åt svenskt julbord!! Bästa måltiden på lääääänge! :)
Men det  var inte helt lätt att komma in, vi var nära på att inte få någon mat.. Det vi inte visste var att man var tvungen att köpa biljetter till julbordet. När vi fick reda på det var det självklart slutsålt.. Men vi tänkte att vi åker dit ändå! Så när vi kom dit visade Emma sitt svenska körkort och frågade om det inte funkade som en biljett, och det gjorde det ju inte riktigt men de skulle ändå se vad de kunde göra. Så en tjej som jobbade där gick runt i fem minuter och sen kom hon tillbaka och sa att det fanns lediga platser, så vi fick komma in ändå!!! Den lyckan!

När vi hade ätit julbordet på IKEA så köpte vi även med oss mat hem så vi kunde göra vårt eget julbord!
Glögg och lussekatter <3
 
Sist men inte minst så har jag även lekt ute i snön med barnen!!
 
 

1 kommentarer

Mats

04 Feb 2014 23:08

Ja, du har verkligen fullt upp. Kul! :-) Granen var verkligen ful. Var det en grej att den skulle vara sned och vind och allmänt... superful???

(Psst! Lite språklära inför höstens universitetsstudier Man skriver "ända" med "ä" då man menar slutet på något. Typ korvens ena ända, eller dagen är till ända. Annars är det med "e", tänk räkneordet "en". Typ "Det enda jag äter är..." eller "Rättvisa är det enda rätta".)

Kommentera

Publiceras ej